• Śladami żelaznych dróg - kolejowa historia Prudnika, Głubczyc, Głuchołaz i pogranicza

Pierwsza książka, która na 616 stronach opisuje historię kolei następujących stacji i kolejek: Baborów, Biała Prudnicka, Głogówek, Głubczyce, Głuchołazy, Krapkowice, Osoblaha, Prudnik, Racławice Śląskie, Třemešná, nyska kolejka powiatowa.

Brak towaru
0
Wpisz swój e-mail
Opinie
brak ocen
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 13
Odbiór osobisty 0
Paczkomaty InPost 13
Kurier InPost 20
Dostępność Brak towaru
Waga 1 kg
Strona WWW i sklep on-line producenta
ISBN 978-83-976874-0-0
Zostaw telefon

Ta książka, to  fascynująca podróż przez ponad 150 lat burzliwych dziejów kolei na styku Śląska i Czech. To nie tylko sucha dokumentacja budowy szlaków – to opowieść o wielkich marzeniach, inżynieryjnych wyzwaniach, politycznych rozgrywkach, wojennych dramatach i lokalnych bohaterach.

Autor odkrywa nieznane kulisy budowy Kolei Podsudeckiej, dramatyczne epizody sabotażu z czasów Powstań Śląskich, a także powojenne odbudowy, w tym losy legendarnych stacji jak Prudnik, Głuchołazy, Racławice Śląskie czy Głubczyce.

To jedyna w swoim rodzaju publikacja łącząca pasję badacza z ogromem rzetelnych źródeł – pełna archiwalnych smaczków, zdjęć, map i wspomnień świadków. Dla miłośników historii lokalnej, kolei, Śląska i pogranicza – to absolutne must-have. Ta książka pokazuje, że kolej to nie tylko tory, ale serce regionu, które przez dekady biło rytmem zmian, walki i nadziei.

Premiera wstępnie planowana jest na dzień 15 sierpnia 2025 roku.

Liczba stron: 616

Format: B5

Okładka: twarda

Setki zdjęć oraz mapy, grafki, plany stacji, archiwalne rozkłady.

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Część pierwsza. Budowa kolejowych traktów
  3. Idea budowy pierwszych kolei na Śląsku
  4. Ustawa i pierwsze komitety budowy linii kolejowych
  5. Kolej Górnośląska
  6. Głubczyce włączone do sieci kolejowej. Kolej Wilhelma
  7. Ekspansja na Głubczyce
  8. Upadek i przejęcie przez Kolej Górnośląską
  9. Z Brzegu do Nysy i dalej do Prudnika
  10. Problemy z realizacją planów. Opór wojskowych i jego konsekwencje
  11. Kolej Podsudecka
  12. Rozwój i trudności finansowe
  13. Wpływ wojny francusko-pruskiej
  14. Wznowienie prac i dalsza rozbudowa
  15. Prudnik czekał ponad 20 lat
  16. Próby finansowania kolei przez mieszkańców
  17. Koncesja i opóźnienia w budowie
  18. Kolej Górnośląska i ekspansja w rejonie Głubczyc
  19. Rozwój linii Głubczyce–Karniów
  20. Prudnik wreszcie się doczekał
  21. Problemy budowlane i pożary w Racławicach Śląskich
  22. Tragiczne wydarzenia w maju 1875 roku
  23. Ochrona przeciwpożarowa i rozwiązanie problemu
  24. Najbardziej kosztowne odcinki i konstrukcje inżynieryjne
  25. Kolej determinowała rozwój Prudnika
  26. Charakterystyka infrastruktury Kolei Podsudeckiej
  27. Kolej w Głuchołazach
  28. Włączenie Głuchołaz do sieci kolejowej – wyzwania i znaczenie
  29. Strategiczne znaczenie Głuchołaz jako węzła kolejowego
  30. Rozbudowa sieci kolejowej w rejonie Głuchołaz i Karniowa (1872–1904)
  31. Rozwój połączeń transgranicznych i nowe inwestycje (1885–1904)
  32. Kolejowy rozwój turystyki na pograniczu
  33. Upaństwowienie
  34. Część druga. Czasy prosperity. Kolej na początku XX wieku
  35. Rozbudowa sieci kolejowej i infrastruktury
  36. Sudeten Schnellzug, pośpieszny do Berlina
  37. Kolej i poczta na Śląsku pod koniec XIX i na początku XX wieku
  38. Po tym, jak kolej wyparła dyliżanse
  39. Restauracje dworcowe
  40. Wielka powódź z roku 1903
  41. Cesarzowa przyjechała pociągiem
  42. Budowa nowego mostu kolejowego w Racławicach Śląskich i naprawa zniszczeń popowodziowych
  43. Budowa wodociągu kolejowego w Racławicach Śląskich
  44. Inżynieryjne rozwiązania i dodatkowe instalacje
  45. Wspomnienia inżyniera odpowiedzialnego za nadzór nad mostem
  46. Odbudowa mostu w Moszczance
  47. Niezrealizowany zbiornik przeciwpowodziowy pod Racławicami Śląskimi – zapomniany projekt sprzed stu lat
  48. I wojna światowa, Plebiscyt, Powstania Śląskie
  49. Kryzys i inflacja
  50. Plebiscyt Górnośląski
  51. Powstania Śląskie i akcja pod kryptonimem „Mosty”
  52. Akcja „Mosty” – wysadzenie kolejowych obiektów inżynieryjnych
  53. Przygotowania do sabotażu
  54. Noc dywersji: 2/3 maja 1921 roku
  55. Skutki operacji „Mosty”
  56. Generał, nielegalny przemyt i katastrofa kolejowa
  57. Którzy władcy podróżowali koleją do Prudnika i Głogówka?
  58. Cesarz przyjechał na ślub, a potem podróżował do Jerozolimy
  59. Hitler w Prudniku i kilka niewyjaśnionych zagadek
  60. Część trzecia. Budowa linii bocznych, prywatnych i drugorzędnych
  61. Budowa i początkowa działalność kolejki prywatnej Prudnik–Gogolin
  62. Komisja wydaje koncesje
  63. Cieszcie się, bo Lenz wreszcie przybył
  64. To była bardzo dochodowa kolej prywatna
  65. Koźle-Baborów-Opawa
  66. Historia kolei w Kietrzu i działalność spółki ADKG
  67. Eksploatacja linii Pietrowice Wielkie – Kietrz
  68. Linia kolejowa Racibórz – Opawa
  69. Inicjator budowy – Timoleon von Lichnowski
  70. Układ przystanków i infrastruktura linii
  71. Powiatowa kolejka z Nysy do Ścinawy i Widnawy
  72. Założenie spółki i budowa linii
  73. Dalsze losy kolejki powiatowej
  74. Nowy Świętów-Sławniowice Nyskie i złamana obietnica
  75. Budowa linii i otwarcie po stronie pruskiej
  76. Eksploatacja i niezrealizowane plany po stronie austriackiej
  77. Zniszczenia wojenne i odbudowa
  78. Zlaté Hory: czy da się ominąć Biskupią Kopę?
  79. Wąskotorowa kolej Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
  80. Prace budowalne w ekspresowym tempie
  81. Przejście pod koleje Czechosłowackie
  82. Niezrealizowane plany rozbudowy sieci kolejowej
  83. Niedoszłe połączenie Prudnika i Łambinowic z nyską koleją powiatową
  84. Część czwarta. Czas II wojny światowej i pierwsze lata pod zarządem PKP
  85. Przedwojenna kolej: wspomnienia pasażerów i archiwalne rozkłady
  86. Prudnicka kolej u schyłku wojny w oczach ówczesnej prasy
  87. Ostatnie rozkłady jazdy niemieckich pociągów
  88. Codzienność … ale tylko do czasu
  89. Kolej wojskowa a przygotowania do wojny
  90. Tajne plany ewakuacji Górnego Śląska w 1944 roku – rola kolei w ucieczce przed Armią Czerwoną
  91. Marsze śmierci i transporty kolejowe w styczniu 1945 roku
  92. Kolej na Górnym Śląsku w styczniu i lutym 1945 roku – ewakuacja, transporty wojskowe i ostatnie kursy
  93. Upadek niemieckiej obrony – chaos na kolejach
  94. Ostatnie walki na Górnym Śląsku – marzec i kwiecień 1945 roku
  95. Pierwsze dni po wojnie
  96. Polska kolej na ziemi prudnickiej i głubczyckiej po II wojnie światowej
  97. Przejęcie kolei przez polską administrację
  98. Pierwsi Polacy na ziemi prudnickiej i głubczyckiej
  99. Pierwsze pociągi po przejściu frontu
  100. Kolej i Przesiedlenia: Wielki Transfer Ludności po II Wojnie Światowej
  101. Przesiedlenia Polaków ze Wschodu na Ziemie Odzyskane
  102. Weryfikacja i wysiedlenie ludności niemieckiej
  103. Dramatyczny exodus – warunki wysiedlenia Niemców
  104. Część piąta. Powojenne przebudzenie i milenijny zmierzch
  105. Powojenne pociągi i pierwsze rozkłady jazdy na Kolei Podsudeckiej
  106. Powojenne odbudowy polskiej kolei i rozwój ruchu pasażerskiego
  107. Przegląd sytuacji po wojnie na lokalnych liniach kolejowych i ważniejszych stacjach
  108. Kolej w Baborowie po 1945 roku – od frontu wojennego po centrum gospodarcze regionu
  109. Kolej w Głubczycach po 1945 roku – od repatriacji po gospodarczy rozkwit i milenijny upadek
  110. Zmierzch kolei w Głubczycach
  111. Upadek linii kolejowej Głubczyce – Pietrowice Głubczyckie
  112. Racławice Śląskie – kluczowa rola po wojnie
  113. Dworzec jako serce wsi – lata świetności
  114. Pikniki kolejowe, pandemia i kryzys kadrowy – trudne czasy współczesne
  115. Powojenna historia stacji kolejowej w Prudniku
  116. Powojenna odbudowa i prowizoryczny ruch kolejowy między Krapkowicami a Otmętem
  117. Modernizacja i zmiany organizacyjne na linii kolejowej Biała – Krapkowice – Gogolin w latach 60. i 70. XX wieku
  118. Upadek i symboliczne odrodzenie linii kolejowej nr 306 (Gogolin – Prudnik)
  119. Wąskotorówka przy granicy – wojenne przetrwanie i powojenne odrodzenie
  120. Renesans kolejki wąskotorowej Osoblaha–Třemešná: od upadku do turystycznej perły pogranicza
  121. Niedokończona elektryfikacja
  122. Pociągi pielgrzymkowe na Górę Świętej Anny. Kolejowe kulisy wizyty Jana Pawła II w 1983 roku
  123. Kolejowa egzotyka z ziemi prudnickiej, papieskie pociągi specjalne
  124. Powódź 1997 roku. Kolejowy paraliż, który zmienił wszystko
  125. Powódź z września 2024 roku uderzyła przede wszystkim w kolej czeską
  126. Kolej na wypoczynek. Fundusz Wczasów Pracowniczych i Głuchołazy jako kurort dla klasy robotniczej
  127. Pociągi wakacyjne – wypoczynek przy torach
  128. Ostatni dyżur – kiedy zamknięto przychodnie kolejowe
  129. Część szósta. Nowe milenium, czas zmarnowanych szans
  130. Upadek kolei po 1989 roku – jak zniszczono jeden z filarów polskiego transportu
  131. 3 kwietnia 2000 – czarny dzień w historii polskich kolei, likwidacja połączeń pasażerskich na trasie Racibórz-Racławice Śląskie
  132. Ćwierć wieku restrukturyzacji
  133. Szantaż, groźba likwidacji połączeń. Kolej na barkach samorządów
  134. Kolej Podsudecka – dekada stagnacji i rozczarowań
  135. Likwidacja i powrót pociągów do Głuchołaz
  136. Wzrost znaczenia stacji Głuchołazy, pociągi z Nysy do Czech
  137. Czy wsiadanie do czeskich pociągów jest legalne?
  138. Konwencja z czasu zimnej wojny, a prawo unijne. Postój czeskich pociągów w centrum Głuchołaz
  139. Wznowienie połączeń dalekobieżnych
  140. Kolej+ do Głubczyc i studium wykonalności dla linii 137
  141. Silny głos lokalnego biznesu i samorządów
  142. Rządowy program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej – Kolej+ do 2029 roku
  143. Gmina wyremontuje dworzec
  144. Telegram ze szlaków –najnowsze kolejowe doniesienia
  145. Debata kolejowa w Nysie
  146. Remonty w rejonie Głuchołaz
  147. Trzy nowe obwodnice blisko linii kolejowych
  148. Czy Głuchołazy zostaną połączone z Koleją Podsudecką?
  149. Dodatek: Indeks stacji i wykazy przebiegu linii kolejowych
  150. Dodatek: kalendarium budowy odcinków linii kolejowych
  151. Dodatek: Wypadki kolejowe
  152. Podstawy organizacji sieci kolejowej
  153. Wprowadzenie do wypadków kolejowych
  154. Wypadek kolejowy pod stacją Sukowice (dawniej Zakrzów)
  155. Niewyjaśniony wypadek pod Polskim Świętowem
  156. Pociąg bez hamulców wyprawiony z Głogówka. Katastrofa kolejowa w Nysie – maj 1963 roku
  157. Zderzenie pociągów pomiędzy Baborowem a Bernacicami – sierpień 1981 roku
  158. Tragedia na przejeździe kolejowym w Dytmarowie
  159. Pijany kolejarze i wykolejenie pociągu w Głubczycach
  160. Wykolejenie się lokomotywy SU46 na łącznicy w Racławicach Śląskich
  161. Eksperyment i wycofywanie sześcioosiowych lokomotyw
  162. Historia lokomotywy SU46–026
  163. Wybrane wypadki na przejazdach kolejowych
  164. Zwłoki kolejarza przejechanego przez pociąg
  165. Morderca z pociągu Kraków–Jelenia Góra
  166. Pechowy skok do pociągu
  167. Katastrofa parowozu na szlaku Racławice Śląskie – Dytmarów
  168. Dramatyczny wypadek na stacji Kędzierzyn–Koźle, pomógł nieznany mężczyzna z teczką
  169. Dodatek: Na filmowym planie
  170. Plan filmowy na głubczyckiej stacji kolejowej
  171. 150. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego
  172. Dlaczego Racławice Śląskie?
  173. Świąteczna reklama na stacji Racławice Śląskie
  174. Scenografia i realizacja zdjęć
  175. Dodatkowe lokalizacje i emisja reklamy
  176. Kazimierz Pawlak na racławickiej stacji
  177. Dodatek: Pikniki kolejowe w Racławicach Śląskich
  178. Sprowadzenie parowozu – największe wyzwanie
  179. Pierwszy piknik – sukces na całej linii
  180. Pikniki spełniły swoją rolę
  181. Dodatek: Stowarzyszenie Miłośników Kolei Racławice Śląskie
  182. Zmiany w zarządzie i dalsza działalność
  183. Ostatnie inicjatywy i projekty
  184. Dodatek: Pierwsi kolejarze na ziemiach odzyskanych - dodatkowa książka
  185. Bibliografia
  186. Podziękowania

Dane producenta

WebInspiracje - InspiracyjnySZOP
Mikołaja Kopernika 36
48-250 Racławice Śląskie
Poland

790233771
kontakt@inspiracyjnyszop.pl

Osoba odpowiedzialna

Stanisław Stadnicki
Mikołaja Kopernika 36
48-250 Racławice Śląskie
Poland

790233771
kontakt@inspiracyjnyszop.pl

Podpis
E-mail
Zadaj pytanie