-
Śladami żelaznych dróg - kolejowa historia Prudnika, Głubczyc, Głuchołaz i pogranicza


















Pierwsza książka, która na 616 stronach opisuje historię kolei następujących stacji i kolejek: Baborów, Biała Prudnicka, Głogówek, Głubczyce, Głuchołazy, Krapkowice, Osoblaha, Prudnik, Racławice Śląskie, Třemešná, nyska kolejka powiatowa.
Wpisz swój e-mail |
Opinie | |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 13 |
Dostępność |
Brak towaru
|
Waga | 1 kg |
Strona WWW i sklep on-line producenta | |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-976874-0-0 |
EAN |
Zostaw telefon |
Ta książka, to fascynująca podróż przez ponad 150 lat burzliwych dziejów kolei na styku Śląska i Czech. To nie tylko sucha dokumentacja budowy szlaków – to opowieść o wielkich marzeniach, inżynieryjnych wyzwaniach, politycznych rozgrywkach, wojennych dramatach i lokalnych bohaterach.
Autor odkrywa nieznane kulisy budowy Kolei Podsudeckiej, dramatyczne epizody sabotażu z czasów Powstań Śląskich, a także powojenne odbudowy, w tym losy legendarnych stacji jak Prudnik, Głuchołazy, Racławice Śląskie czy Głubczyce.
To jedyna w swoim rodzaju publikacja łącząca pasję badacza z ogromem rzetelnych źródeł – pełna archiwalnych smaczków, zdjęć, map i wspomnień świadków. Dla miłośników historii lokalnej, kolei, Śląska i pogranicza – to absolutne must-have. Ta książka pokazuje, że kolej to nie tylko tory, ale serce regionu, które przez dekady biło rytmem zmian, walki i nadziei.
Premiera wstępnie planowana jest na dzień 15 sierpnia 2025 roku.
Liczba stron: 616
Format: B5
Okładka: twarda
Setki zdjęć oraz mapy, grafki, plany stacji, archiwalne rozkłady.
Spis treści:
- Wstęp
- Część pierwsza. Budowa kolejowych traktów
- Idea budowy pierwszych kolei na Śląsku
- Ustawa i pierwsze komitety budowy linii kolejowych
- Kolej Górnośląska
- Głubczyce włączone do sieci kolejowej. Kolej Wilhelma
- Ekspansja na Głubczyce
- Upadek i przejęcie przez Kolej Górnośląską
- Z Brzegu do Nysy i dalej do Prudnika
- Problemy z realizacją planów. Opór wojskowych i jego konsekwencje
- Kolej Podsudecka
- Rozwój i trudności finansowe
- Wpływ wojny francusko-pruskiej
- Wznowienie prac i dalsza rozbudowa
- Prudnik czekał ponad 20 lat
- Próby finansowania kolei przez mieszkańców
- Koncesja i opóźnienia w budowie
- Kolej Górnośląska i ekspansja w rejonie Głubczyc
- Rozwój linii Głubczyce–Karniów
- Prudnik wreszcie się doczekał
- Problemy budowlane i pożary w Racławicach Śląskich
- Tragiczne wydarzenia w maju 1875 roku
- Ochrona przeciwpożarowa i rozwiązanie problemu
- Najbardziej kosztowne odcinki i konstrukcje inżynieryjne
- Kolej determinowała rozwój Prudnika
- Charakterystyka infrastruktury Kolei Podsudeckiej
- Kolej w Głuchołazach
- Włączenie Głuchołaz do sieci kolejowej – wyzwania i znaczenie
- Strategiczne znaczenie Głuchołaz jako węzła kolejowego
- Rozbudowa sieci kolejowej w rejonie Głuchołaz i Karniowa (1872–1904)
- Rozwój połączeń transgranicznych i nowe inwestycje (1885–1904)
- Kolejowy rozwój turystyki na pograniczu
- Upaństwowienie
- Część druga. Czasy prosperity. Kolej na początku XX wieku
- Rozbudowa sieci kolejowej i infrastruktury
- Sudeten Schnellzug, pośpieszny do Berlina
- Kolej i poczta na Śląsku pod koniec XIX i na początku XX wieku
- Po tym, jak kolej wyparła dyliżanse
- Restauracje dworcowe
- Wielka powódź z roku 1903
- Cesarzowa przyjechała pociągiem
- Budowa nowego mostu kolejowego w Racławicach Śląskich i naprawa zniszczeń popowodziowych
- Budowa wodociągu kolejowego w Racławicach Śląskich
- Inżynieryjne rozwiązania i dodatkowe instalacje
- Wspomnienia inżyniera odpowiedzialnego za nadzór nad mostem
- Odbudowa mostu w Moszczance
- Niezrealizowany zbiornik przeciwpowodziowy pod Racławicami Śląskimi – zapomniany projekt sprzed stu lat
- I wojna światowa, Plebiscyt, Powstania Śląskie
- Kryzys i inflacja
- Plebiscyt Górnośląski
- Powstania Śląskie i akcja pod kryptonimem „Mosty”
- Akcja „Mosty” – wysadzenie kolejowych obiektów inżynieryjnych
- Przygotowania do sabotażu
- Noc dywersji: 2/3 maja 1921 roku
- Skutki operacji „Mosty”
- Generał, nielegalny przemyt i katastrofa kolejowa
- Którzy władcy podróżowali koleją do Prudnika i Głogówka?
- Cesarz przyjechał na ślub, a potem podróżował do Jerozolimy
- Hitler w Prudniku i kilka niewyjaśnionych zagadek
- Część trzecia. Budowa linii bocznych, prywatnych i drugorzędnych
- Budowa i początkowa działalność kolejki prywatnej Prudnik–Gogolin
- Komisja wydaje koncesje
- Cieszcie się, bo Lenz wreszcie przybył
- To była bardzo dochodowa kolej prywatna
- Koźle-Baborów-Opawa
- Historia kolei w Kietrzu i działalność spółki ADKG
- Eksploatacja linii Pietrowice Wielkie – Kietrz
- Linia kolejowa Racibórz – Opawa
- Inicjator budowy – Timoleon von Lichnowski
- Układ przystanków i infrastruktura linii
- Powiatowa kolejka z Nysy do Ścinawy i Widnawy
- Założenie spółki i budowa linii
- Dalsze losy kolejki powiatowej
- Nowy Świętów-Sławniowice Nyskie i złamana obietnica
- Budowa linii i otwarcie po stronie pruskiej
- Eksploatacja i niezrealizowane plany po stronie austriackiej
- Zniszczenia wojenne i odbudowa
- Zlaté Hory: czy da się ominąć Biskupią Kopę?
- Wąskotorowa kolej Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
- Prace budowalne w ekspresowym tempie
- Przejście pod koleje Czechosłowackie
- Niezrealizowane plany rozbudowy sieci kolejowej
- Niedoszłe połączenie Prudnika i Łambinowic z nyską koleją powiatową
- Część czwarta. Czas II wojny światowej i pierwsze lata pod zarządem PKP
- Przedwojenna kolej: wspomnienia pasażerów i archiwalne rozkłady
- Prudnicka kolej u schyłku wojny w oczach ówczesnej prasy
- Ostatnie rozkłady jazdy niemieckich pociągów
- Codzienność … ale tylko do czasu
- Kolej wojskowa a przygotowania do wojny
- Tajne plany ewakuacji Górnego Śląska w 1944 roku – rola kolei w ucieczce przed Armią Czerwoną
- Marsze śmierci i transporty kolejowe w styczniu 1945 roku
- Kolej na Górnym Śląsku w styczniu i lutym 1945 roku – ewakuacja, transporty wojskowe i ostatnie kursy
- Upadek niemieckiej obrony – chaos na kolejach
- Ostatnie walki na Górnym Śląsku – marzec i kwiecień 1945 roku
- Pierwsze dni po wojnie
- Polska kolej na ziemi prudnickiej i głubczyckiej po II wojnie światowej
- Przejęcie kolei przez polską administrację
- Pierwsi Polacy na ziemi prudnickiej i głubczyckiej
- Pierwsze pociągi po przejściu frontu
- Kolej i Przesiedlenia: Wielki Transfer Ludności po II Wojnie Światowej
- Przesiedlenia Polaków ze Wschodu na Ziemie Odzyskane
- Weryfikacja i wysiedlenie ludności niemieckiej
- Dramatyczny exodus – warunki wysiedlenia Niemców
- Część piąta. Powojenne przebudzenie i milenijny zmierzch
- Powojenne pociągi i pierwsze rozkłady jazdy na Kolei Podsudeckiej
- Powojenne odbudowy polskiej kolei i rozwój ruchu pasażerskiego
- Przegląd sytuacji po wojnie na lokalnych liniach kolejowych i ważniejszych stacjach
- Kolej w Baborowie po 1945 roku – od frontu wojennego po centrum gospodarcze regionu
- Kolej w Głubczycach po 1945 roku – od repatriacji po gospodarczy rozkwit i milenijny upadek
- Zmierzch kolei w Głubczycach
- Upadek linii kolejowej Głubczyce – Pietrowice Głubczyckie
- Racławice Śląskie – kluczowa rola po wojnie
- Dworzec jako serce wsi – lata świetności
- Pikniki kolejowe, pandemia i kryzys kadrowy – trudne czasy współczesne
- Powojenna historia stacji kolejowej w Prudniku
- Powojenna odbudowa i prowizoryczny ruch kolejowy między Krapkowicami a Otmętem
- Modernizacja i zmiany organizacyjne na linii kolejowej Biała – Krapkowice – Gogolin w latach 60. i 70. XX wieku
- Upadek i symboliczne odrodzenie linii kolejowej nr 306 (Gogolin – Prudnik)
- Wąskotorówka przy granicy – wojenne przetrwanie i powojenne odrodzenie
- Renesans kolejki wąskotorowej Osoblaha–Třemešná: od upadku do turystycznej perły pogranicza
- Niedokończona elektryfikacja
- Pociągi pielgrzymkowe na Górę Świętej Anny. Kolejowe kulisy wizyty Jana Pawła II w 1983 roku
- Kolejowa egzotyka z ziemi prudnickiej, papieskie pociągi specjalne
- Powódź 1997 roku. Kolejowy paraliż, który zmienił wszystko
- Powódź z września 2024 roku uderzyła przede wszystkim w kolej czeską
- Kolej na wypoczynek. Fundusz Wczasów Pracowniczych i Głuchołazy jako kurort dla klasy robotniczej
- Pociągi wakacyjne – wypoczynek przy torach
- Ostatni dyżur – kiedy zamknięto przychodnie kolejowe
- Część szósta. Nowe milenium, czas zmarnowanych szans
- Upadek kolei po 1989 roku – jak zniszczono jeden z filarów polskiego transportu
- 3 kwietnia 2000 – czarny dzień w historii polskich kolei, likwidacja połączeń pasażerskich na trasie Racibórz-Racławice Śląskie
- Ćwierć wieku restrukturyzacji
- Szantaż, groźba likwidacji połączeń. Kolej na barkach samorządów
- Kolej Podsudecka – dekada stagnacji i rozczarowań
- Likwidacja i powrót pociągów do Głuchołaz
- Wzrost znaczenia stacji Głuchołazy, pociągi z Nysy do Czech
- Czy wsiadanie do czeskich pociągów jest legalne?
- Konwencja z czasu zimnej wojny, a prawo unijne. Postój czeskich pociągów w centrum Głuchołaz
- Wznowienie połączeń dalekobieżnych
- Kolej+ do Głubczyc i studium wykonalności dla linii 137
- Silny głos lokalnego biznesu i samorządów
- Rządowy program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej – Kolej+ do 2029 roku
- Gmina wyremontuje dworzec
- Telegram ze szlaków –najnowsze kolejowe doniesienia
- Debata kolejowa w Nysie
- Remonty w rejonie Głuchołaz
- Trzy nowe obwodnice blisko linii kolejowych
- Czy Głuchołazy zostaną połączone z Koleją Podsudecką?
- Dodatek: Indeks stacji i wykazy przebiegu linii kolejowych
- Dodatek: kalendarium budowy odcinków linii kolejowych
- Dodatek: Wypadki kolejowe
- Podstawy organizacji sieci kolejowej
- Wprowadzenie do wypadków kolejowych
- Wypadek kolejowy pod stacją Sukowice (dawniej Zakrzów)
- Niewyjaśniony wypadek pod Polskim Świętowem
- Pociąg bez hamulców wyprawiony z Głogówka. Katastrofa kolejowa w Nysie – maj 1963 roku
- Zderzenie pociągów pomiędzy Baborowem a Bernacicami – sierpień 1981 roku
- Tragedia na przejeździe kolejowym w Dytmarowie
- Pijany kolejarze i wykolejenie pociągu w Głubczycach
- Wykolejenie się lokomotywy SU46 na łącznicy w Racławicach Śląskich
- Eksperyment i wycofywanie sześcioosiowych lokomotyw
- Historia lokomotywy SU46–026
- Wybrane wypadki na przejazdach kolejowych
- Zwłoki kolejarza przejechanego przez pociąg
- Morderca z pociągu Kraków–Jelenia Góra
- Pechowy skok do pociągu
- Katastrofa parowozu na szlaku Racławice Śląskie – Dytmarów
- Dramatyczny wypadek na stacji Kędzierzyn–Koźle, pomógł nieznany mężczyzna z teczką
- Dodatek: Na filmowym planie
- Plan filmowy na głubczyckiej stacji kolejowej
- 150. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego
- Dlaczego Racławice Śląskie?
- Świąteczna reklama na stacji Racławice Śląskie
- Scenografia i realizacja zdjęć
- Dodatkowe lokalizacje i emisja reklamy
- Kazimierz Pawlak na racławickiej stacji
- Dodatek: Pikniki kolejowe w Racławicach Śląskich
- Sprowadzenie parowozu – największe wyzwanie
- Pierwszy piknik – sukces na całej linii
- Pikniki spełniły swoją rolę
- Dodatek: Stowarzyszenie Miłośników Kolei Racławice Śląskie
- Zmiany w zarządzie i dalsza działalność
- Ostatnie inicjatywy i projekty
- Dodatek: Pierwsi kolejarze na ziemiach odzyskanych - dodatkowa książka
- Bibliografia
- Podziękowania
Dane producenta
WebInspiracje - InspiracyjnySZOP
Mikołaja Kopernika 36
48-250 Racławice Śląskie
Poland
790233771
kontakt@inspiracyjnyszop.pl
Osoba odpowiedzialna
Stanisław Stadnicki
Mikołaja Kopernika 36
48-250 Racławice Śląskie
Poland
790233771
kontakt@inspiracyjnyszop.pl